• Home
  • »
  • Pedagog
  • »
  • Poradnik Jak uczyć się skutecznie? – poradnik dla ucznia

Poradnik Jak uczyć się skutecznie? – poradnik dla ucznia

516
Dodano przez: admin

– Skup swoją uwagę.
Nie przystępuj do nauki, jeśli w głowie nadal kłębią się różne myśli. Jeśli rozpoczniesz samodzielną naukę będzie ona efektywna, niż odkładając na później cały materiał, bo później wykonywanie całości materiału i przyswajanie informacji będzie wtedy jedynie pozorne. Dobrym sposobem na koncentrację uwagi są różnego rodzaju ćwiczenia angażujące prawą i lewą półkulę mózgu, np. rysowanie oburącz. Ta czynność wymaga pełnego skupienia i zaangażowania, możemy być pewni, że wtedy natłok myśli z całego dnia odejdzie na bok.

– Zorganizuj przestrzeń.
Zbuduj nawyk, że nie przystępujesz do pracy w bałaganie. Oczywiście nie popadaj w skrajności i nie myj okien za każdym razem, kiedy musisz się uczyć. Ale harmonia to punkt wyjścia do poczucia spokoju, który jest potrzebny w pracy umysłowej.

– Wybierz niewygodną pozycję.
Pamiętaj, że podczas nauki, kiedy siedzisz nieruchomo, musisz zadbać o odpowiedni przepływ krwi oraz układ ciała. To nie tylko kwestia wyprostowanych pleców i uniesionej głowy. Staraj się nie uczyć w łóżku lub miękkim fotelu – zbyt wygodna pozycja sprawia, że nasze ciało mimowolnie poddaje się relaksacji – a z tym wiąże się rozluźnienie i senność.

– Wsłuchaj się w dźwięki.
Żadna muzyka nie spowoduje, że w cudowny sposób nasza pamięć zgromadzi niesamowite ilości informacji. Nie mniej jednak odpowiednia muzyka – regularna, spokojna (najlepiej zapętlona i bez wokalu polecam 528hz) spowoduje, że zaczniemy skupiać uwagę na jednym zadaniu.

– Okiełznaj czas.
Nie rzucaj się od razu na głęboką wodę. Nie planuj nauki z góry na osiem godzin. Aby mózg uczył się skutecznie, potrzebuje krótkoterminowych, realnych celów. Podziel materiał na części, aby każda z nich stanowiła logiczną całość i rób to systematycznie.

– Nie bądź maratończykiem.
Długie posiedzenia nie sprzyjają zdobywaniu wiedzy. O wiele skuteczniejsze są krótkie dystanse, podczas których skupisz swoją uwagę w stu procentach. Proponuję wypróbowanie metody Pomodoro – ustal krótkie odstępy pracy po 25 minut, po każdej z nich 5 minut przerwy. Wtedy chętniej przystąpimy do nauki. Po zapętleniu pełnych czterech cykli jest czas na dłuższą przerwę. Albo kolejna metoda, w której wskazane przerwy 5-10 minutowe po każdym 45- minutowym okresie pracy.

– Ćwicz koncentrację.
Bardzo pomocne w skupieniu uwagi jest żonglowanie. Pobudza do pracy obydwie półkule mózgowe, usprawnia przepływ bodźców i tworzy nowe połączenia neuronowe.

– Ustal priorytety.
Masz mnóstwo zadań i nie wiesz, od czego zacząć? Poukładaj je według hierarchii: ważne – pilne. Zacznij od zadań najpilniejszych, nawet jeśli są to drobnostki. Dzięki temu poczujesz, że robisz postępy i zobaczysz efekty swojej pracy. Zrób też plan tygodnia. Później każdego dnia rób/weryfikuj sobie listę na kartce i sukcesywnie skreślaj to, co udało Ci się zrobić. Materiały trudniejsze dziel na 2 części.

– Rysuj mapy.
Szczególnie polecam metodę notowania i uczenia się. Wykorzystując kolory, obrazy i metodę skojarzeń, w naturalny sposób przyswajasz wiedzę. Nasz mózg lubi obrazy – i przyswaja wiedzę poprzez skojarzenie z czymś, co już zna. Wtedy pojawiają się tzw. haki.

– Nagradzaj się za wysiłek.
Może to być dobra kawa, chwila relaksu przy książce, sport w domu – ważne, aby ta czynność sprawiała nam przyjemność i nie była kojarzona z nauką.

Nowoczesne teorie uczenia się eksponują pewne wymagania, które należy uwzględniać w wyborze odpowiednich technik kształcenia. W uczeniu się i nauczaniu należy wziąć pod uwagę

  • wykorzystanie i koordynację dwóch półkul mózgowych,
  • angażowanie wszystkich kanałów zmysłowych,
  • stan najlepszej koncentracji i chłonności umysłu (stan Alfa). Osiąga się go poprzez relaks, właściwe oddychanie i odpowiednie ćwiczenia.

 

WARUNKI DOBREGO UCZENIA SIĘ ZALEŻNE OD UCZĄCEGO SIĘ: 

  1. Koncentracja uwagi – skupienie się na przedmiocie. Czynniki dekoncentracji: radio, TV, komputer, strach przed szkołą i złymi stopniami, konflikty w domu, stany zakochania, kłopoty z planowaniem dnia, roztargnienie, marzycielstwo, inne. Ćwiczenia na koncentrację uwagi: – powielanie rysunków z dużą liczbą szczegółów, – dorysowywanie brakujących szczegółów, – puzzle, – powtarzanie ciągów liczb, 3 – próba przypomnienia sobie wszystkich czynności/zadań dnia, – wpatrywanie się w wybrany w pomieszczeniu przedmiot- 4 min (starając się nie myśleć o niczym).
  2. Zainteresowanie przedmiotem: Jak pobudzać? – obejrzeć film fantastyczny – czytać biografie naukowców, literatów, pisarzy (ludzi sukcesu) – rozmawiać z dorosłymi o ich pracy – brać udział w konkursach – uprawiać hobby (znaczki, świat wiedzy, kamienie, zwierzęta).
  3. Rozumienie treści, których się uczymy: W obecnej sytuacji jeśli czegoś nie jesteś w stanie sam zrozumieć np. matematyki, pisz do nauczyciela, zadawaj mu pytania o konkretne rzeczy, obejrzyj filmik w internecie, wykorzystać różnego typu portale i strony internetowe, zadzwoń do kolegi koleżanki. Nie starać się zapamiętywać treści nierozumianych. Rozumienie związanie jest z zapamiętaniem wcześniejszych informacji, doświadczeń, danych.
  4. Dobre samopoczucie 
  5. Odpowiednia motywacja. 
  6. Umiejętne stosowanie technik pracy umysłowej
  7. Zgromadzenie w pobliżu potrzebnych Ci pomocy, np. słowników, atlasów.
  8. Zrobienie planu, według którego chcesz się uczyć.

 

Wskazania do higieny pracy umysłowej: 

  1. Stałe miejsce nauki ( ciche i wietrzone) oraz jego porządek
  2. Stała pora dnia. Godziny najwyższej wydajności pracy umysłowej będą różniły się w zależności od trybu dnia

    i nocy danej osoby, różne szkoły podają rożnej przedziały czasowe. Jednak naukowcy odkryli, że poziom kortyzolu wzrasta o ok. 50 % w ciągu pół godziny od przebudzenia. Uderzenie hormonu stresu pozwala zmobilizować organizm do rozpoczęcia dnia i utrzymania go w gotowości. Natomiast około godz. 14-15 jesteśmy najmniej produktywni. Forma intelektualna spada, organizm marzy o drzemce – nie ma w tym nic dziwnego, jeśli senność utrzymuje się przez 20 minut lub krócej. W tym czasie wskazana jest przerwa (długość przerw opisana jest w punkcie „Nie bądź maratończykiem”). Kilka zaplanowanych przerw może pomóc Ci utrzymać formę intelektualną. Przeprowadzone

    w Korei Południowej badania pokazują, że pracownicy/ w naszym przypadku uczniowie, którzy w czasie przerwy rozmawiali z kimś bliskim (w obecnej sytuacji przez telefon ze znajomymi) na tematy nie związane z nauką, lepiej radzili sobie ze stresem niż uczniowie, którzy w czasie przerwy sprawdzali pocztę, rozmawiali na tematy lekcji

    lub w samotności pożywali przekąski.

  3. Wygodne siedzenie dostosowane do wzrostu.
  4. Odpowiednie oświetlenie.
  5. Ograniczenie ilości bodźców: słuchowych, wzrokowych, emocjonalnych, konfliktów (np. wyłącz TV)
  6. Przed pracą umysłową zrelaksować się: ćwiczenia oddechowe, sport, spacer ( w obecnej sytuacji możemy wyjść na balkon, otworzyć okno w pokoju)
  7. Odpowiednia ilość snu – 7,5-8 godzin snu; drzemki w ciągu dnia do 20 min. albo ponad 1,5 godziny.
  8. Odpowiednie odżywianie – dieta antystresowa bogata w witaminy z grupy B – ryby, ciemne. pieczywo, jajka, groch, wątroba; magnez – czekolada, orzechy, chrom, cynk.
  9. Planowanie swojej pracy umysłowej (celu, czasu, treści, metod i technik).

* Zdaniem naukowców jedna na pięć osób to typ sowy – której aktywność wzrasta nocą, podczas gdy ok. 60-80 proc. z nas pracuje najlepiej w godzinach porannych. Sowy mogą mieć kłopot z zastosowaniem rad dotyczących pracowitych poranków. Mimo to badanie sugeruje, że niezależnie od tego, kiedy jesteśmy najbardziej aktywni, wszyscy doświadczamy przepływu energii według podobnego wzoru, a każdy harmonogram dnia może być nieskuteczny,  jeśli nie uwzględnia odpowiedniej ilości snu.

 

Zapamiętywanie logiczne, tego co się uczymy:

  • trzeba „chcieć” to zapamiętać,
  • im więcej zapamiętałeś, tym więcej możesz zapamiętać, por. „im więcej haków na gładkiej alpejskiej ścianie, tym lepiej się wspinać”,
  • przy zapamiętywaniu używaj wszystkich zmysłów – o ile to możliwe ucz się na głos, rysuj mapy myśli, angażuj swój wzrok i słuch – dzięki zmysłom lepiej zapamiętasz. Spróbuj określić, który zmysł sprzyja Ci w nauce; może jesteś wzrokowcem, a może słuchowcem?

Okazuje się że, zapamiętujemy: 

  • 20% tego, co usłyszeliśmy,
  • 30% tego, co zobaczyliśmy,
  • 50% tego, co zobaczyliśmy i usłyszeliśmy,
  • 90% tego, co sami zrobiliśmy.

 

  • Rozłóż materiał, którego się uczysz na części,
  • Wyobrażaj sobie to, czego się uczysz, twórz „obrazy” w myślach,
  • Powtarzaj dotąd aż nie będzie pomyłek.
  • Bądź twórczy – twórz rymowanki, wykorzystuj kolorowe karteczki, którymi „ozdobisz” swój pokój
  • Staraj się rozumieć to, czego się uczysz,
  • Zamiast zapamiętywać- myśl.

Pomosty informacji – powtórka jak najszybciej( najlepiej tego samego dnia, którego się uczyliśmy) tzw. metoda bezpośrednich streszczeń

Jak najszybsze odtworzenie treści. powtarzanie: reguła 2/8/13 – powtórz materiał drugiego, ósmego i trzynastego dnia. Jest to związane z tzw. okresem inkubacji zapamiętywanych treści i z krzywą zapominania.

Języki obce– uczyć się systematycznie, 15 min dziennie, codziennie 5 nowych słówek.

Aktywne metody pracy z tekstem SQRRR

S- scan- szybki przegląd, przejrzenie tekstu

Q- question- pytania, także pod tekstem

R- reading- czytanie( analiza)

R- response- odpowiedzi na pytania

R- replay- szybki końcowy przegląd

Inna metoda 5 PPLPP

P- przegląd materiału przed jego właściwą lekturą

P- pytania – co w tekście najważniejsze

L- lektura – czytanie z „otwartymi oczami i pamięcią”

P- przyswajanie – sformułowanie po swojemu, swoimi słowami

P- powtarzanie wg. reguł rządzących zapamiętywaniem

 

Podsumowując:

Lista psychologicznych warunków ułatwiających proces uczenia się:

  1. Rozumienie sensu uczenia się.
  2. Wysokie poczucie wartości osoby uczącej się.
  3. Pozytywne nastawienie i działanie (wiara, odwaga do podejmowania prób prezentacji siebie).
  4. Silna motywacja (tendencja do wyboru tych form aktywności, które sprzyjają przyswojeniu wiedzy).
  5. Umiejętność uczenia się (znajomość higieny i technik pracy umysłowej).
  6. Odpowiedni warsztat i osobowość ucznia (zgodnie z wymogami dydaktyki w procesie kształcenia obecne powinny być wszystkie ogniwa nauczania, wskazane jest stosowanie metod aktywnych, cechy i zabiegi nauczyciela powinny motywować do nauki poprzez różnego typu środki komunikacji).
  7. Zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa (poczucie ucznia, że w razie trudności otrzyma pomoc i wsparcie).
  8. Dodatnia stymulacja rozwoju intelektualnego, zdolności i talentów ucznia ze strony środowiska rodzinnego

    (w szczególny sposób docenianie roli kształcenia się w życiu jednostek i społeczeństw).

 

NIE PODDAWAJ SIĘ! CZAS POBYTU W DOMU I SAMODZIELNEJ NAUKI TO CHWILOWA TRUDNOŚĆ,
Z KTÓRĄ SOBIE PORADZISZ. PAMIĘTAJ O SYSTEMATYCZNOŚCI.

Materiały edukacyjne – polecane platformy, strony i serwisy internetowe

Korzystaj ze sprawdzonych stron i platform!

 

Strony internetowe:

https://www.eduelo.pl (kod szkoły:  X7GSN)

https://www.dlaucznia.pl/ (Nowa Era);

https://operon.pl/Strefa-ucznia;

https://pl.khanacademy.org (matematyka, biologia, fizyka, chemia, informatyka, historia sztuki, gramatyka angielska)

baza lektur  https://wolnelektury.pl/

https://www.egzamin-osmoklasisty.pl/ (testy online)

http://matematyka.pisz.pl/index.html (matematyka w liceum)

https://polona.pl/ (strona Biblioteki Narodowej)

https://www.ted.com/talks?language=pl

www.gov.pl/zdalnelekcje.
Epodreczniki.pl

 

Życzę duch zdrowia i cierpliwości,

Kamila Farbiszewska-Arent – pedagog XIV LO


© 2024 XIV LO Wszystkie prawa zastrzeżone
Design by Norten
Skip to content